Sprzęgło służy do dołączania lub odłączania napędu z silnika do skrzyni biegów (na poszczególną oś w tym rozdzielenie momentu obrotowego). Najbardziej rozpowszechnionym jest sprzęgło tarczowe a składają się na nie trzy tarcze zamocowane na wale korbowym – koło zamachowe i docisk sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa jest osadzona na wałku z wielowypustem i w zależności od fazy pracy (załączenie, rozłączenie sprzęgła) zespala się z dociskiem i kołem zamachowym lub obraca się wraz z nimi na wałku (w tym momencie napęd nie jest przekazywany).
Budowa tarczy sprzęgłowej nie jest skomplikowana. Składają się na nią łożysko oporowe, tłumik drgań skrętnych oraz okładziny cierne. Docisk posiada sprężynę talerzową (czyli elastyczne dźwigienki ułożone w okręgu), która współpracuje z łożyskiem wyciskowym (oporowym). Kiedy naciskamy pedał sprzęgła oznacza to odciągniecie docisku od tarczy natomiast gdy puścimy pedał, dociskamy.

Skrzynie biegów półautomatyczne są wyposażone w sprzęgło mechaniczne, które jest obsługiwane elektrohydraulicznie. Rozłączanie i załączanie odbywa się za pomocą specjalnych siłowników.

Auta wyposażone w skrzynie biegów automatyczne miały sprzęgło hydrokinetyczne, które w kolejnych latach zostało zastąpione przekładnią hydrokinetyczną. Ta konstrukcja zapewnia przeniesienie napędu poprzez ciecz. Szczelny zbiornik zawiera dwa wałki z umieszczonymi na ich końcach wirnikami. Oba są zanurzone całkowicie w cieczy o specjalnych właściwościach oporowych. Wałek napędzający odbiera ruch z wału korbowego i przekazuje go (poprzez wprawienie cieczy w ruch) wałkowi napędzanemu. Zaletą tego rozwiązania jest wyeliminowanie zużywania się sprzęgła (nie zachodzi tarcie).

W układach odpowiedzialnych za rozdział momentu obrotowego pomiędzy napędzane osie, wykorzystuje się sprzęgła wielotarczowe mokre. Cały mechanizm zanurzony jest w cieczy i hydraulicznie steruje dociskaniem tarcz, które mają naprzemiennie umieszczone wałki zdawcze i odbiorcze.

Sprzęgło wiskotyczne również spełnia funkcje rozdziału siły napędowej pomiędzy dwie osie lub dwa koła jednej osi ale w tym przypadku dodatkowym zastosowaniem jest to, że sprzęgło wiskotyczne pełni rolę blokady mechanizmu różnicowego. Zanurzone w płynie magnetoreologicznym tarcze obracają się a pomiędzy nimi, w miarę wzrostu ruchu wirowego, ciecz powoli gęstnieje aby przy odpowiedniej prędkości obrotowej całkowicie znieść uślizg między tarczami sprzęgła.

Sprzęgła odśrodkowe wykorzystuje się w pojazdach o niewielkiej mocy np. skutery miejskie. W bębnię odbiorczym umieszczonym na wale napędzanym są elementy masowe. Stopniowo wzrastająca prędkość obrotowa rozsuwa mechanizm w stronę bębna. Napęd przekazywany jest poprzez tarcie. Z chwila gdy obroty silnika spadną, ciężarki powracają do pozycji spoczynkowej a napęd zostaje rozłączony.

Sprzęgła elektromagnetyczne są wyposażone w tarczę zdawczą a ta poprzez oddziaływanie magnetyczne przekazuje napęd.