Półautomatyczna skrzynia biegów czyli podzespół za pomocą którego część pracy związanej ze zmianą przełożenia odbywa się w sposób automatyczny. Istnieją dwie kategorie półautomatów:
• automatyczne sprzęgło ale przełożenie wybieramy ręcznie
• automatyczne załączenie przełożenia, które uruchamia się poprzez puszczenie wcześniej naciśniętego sprzęgła

Pierwszy przypadek jest najpowszechniejszy i najwygodniejszy bowiem wszystko jest zautomatyzowane. Zmiana przełożenia odbywa się poprzez puszczenie gazu i ręcznym przesunięciu lewarka zmiany biegów w pożądane położenia. W zasadzie półautomatyczna skrzynia biegów nie różni się obudową ze swoim mechanicznym odpowiednikiem. Wszystko jest takie samo za wyjątkiem sposobu zmiany biegów, która jest zautomatyzowana.

Pierwszy półautomat zamontowano w roku 1917 a wybór biegów odbywał się elektromagnetycznie (marka Premier). Wilhelm Maybach w roku 1936 zastosował sześciostopniową skrzynię biegów, w której zmiana biegów odbywała się za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Rozwiązanie zamontowano w modelu Zeppelin. Przełożenia umieszczono w sposób standardowy: N-1-2-3-4-5-6; każdy odpowiadał za inny bieg a uruchamiało się go poprzez puszczenie gazu. Wykorzystano powstające w kanale dolotowym ciśnienie zwrotne, które przełączało bieg.

Obecnie montowane automatyczne skrzynie biegów praktycznie nie różnią się od tych montowanych w samochodach wyścigowych. Jednak w tym przypadku wykorzystuje się moduły elektroniczne sterownika, które działają sekwencyjnie tzn., że każde poruszenie dźwignią zmiany biegów lub łopatkami przy kierownicy, powoduje przełączenie się na wyższy lub niższy bieg. Niestety odbywa się to w ustalonej kolejności; nie można z szóstego biegu zejść bezpośrednio do drugiego. Najnowocześniejsze konstrukcję są wyposażone w możliwość całkowicie automatycznej zmiany biegów przy osiągnięciu docelowej prędkości. Istnieją również zaprogramowane rozwiązania, które ułatwiają dobór przełożeń do stylu jazdy np.: tryb ekonomiczny lub sport.