Alternator służy do utrzymania optymalnego stanu naładowania akumulatora. Poza tym alternator zapewnia energię elektryczną, która kierowana jest do wszystkich niezbędnych systemów i podzespołów elektrycznych pojazdu. Alternator jest prądnicą prądu zmiennego, a dzięki indukcji elektromagnetycznej, wytwarza prąd i napięcie. Wiele odbiorników, które pobierają prąd z alternatora wymagają prądu stałego o stałym poziomie napięcia.
Mostek prostowniczy alternatora zmienia prąd zmienny (wytwarza go alternator) na prąd stały i kieruje go do odbiorników. Regulator napięcia zazwyczaj montowany na obudowie alternatora, reguluje napięcie wyjściowe.
Aby przetestować alternator należy zmierzyć napięcie wyjściowe, napięcie tętnień, wydajność prądową, sygnały wychodzące i przychodzące do alternatora.

Warunki przeprowadzenia pomiaru regulatora napięcia i alternatora za pomocą urządzenia diagnostycznego BOSCH:
• czerwony krokodylek należy zapiać na klemę + a czarny na klemę –
• sondę temperatury oleju wkładamy w miejsce bagnetu do pomiaru poziomu oleju silnikowego
• podłącz końcówkę pomiarową kanału CH1 w kolorze żółtym do styku +DF/DFM alternatora
• do masy podłączyć niebieską końcówkę kanału CH1
• cęgi prądowe o wartości 1000A zapiąć na główny przewód zasilający, który łączy zacisk B+ czyli śrubę plusową znajdującą się na alternatorze z klema plusową akumulatora
• uruchom silnik, sprawdź pracę alternatora na biegu jałowym oraz pod obciążeniem powoli i systematycznie zwiększając obroty silnika.

Uwaga. Należy pamiętać, że aby uzyskać prawidłowy i wiarygodny wynik badania oscyloskopem (to na jego podstawie oceniamy mostek prostowniczy) musimy zwiększyć obroty silnika i dodatkowo obciążyć sam alternator. Prąd musi być dość duży więc konieczne jest włączenie różnych odbiorników np. ogrzewania szyby, nawiew dmuchawy, światła mijania, podgrzewanie foteli itp. Wartość napiecia tętnienia nie może przekroczyć 500 mV AC.