Dioda laserowa emitująca światło widzialne, może nie być dobrym pomysłem, bowiem będzie to miało negatywny wpływ na innych uczestników ruchu. Częściej stosuje się systemy awaryjnego hamowania, wyposażone w laser emitujący podczerwień. Zazwyczaj umieszczony na przedniej szybie tuż obok lusterka wstecznego, współpracuje z kamerą widzącą podczerwień. Ocena odległości odbywa się poprzez świecenie lasera na samochód obok i odbieranie jego wiązki poprzez kamerę. Komputer rejestruje odległość od przeszkody. Gdy samochód znajdzie się za blisko system SCBS (Smart City Brake Support) uruchomi hamowanie awaryjne. System w tym celu wykorzysta pompę używana przez ESP i ABS i zredukuje moc silnika. Taki system działa przy prędkości nie większej niż 40 km/h, więc nie zadziała on       w pełni w sytuacji, kiedy kierowca spowoduje wypadek. Można się tylko spodziewać, że za sprawą systemu szkody będą mniejsze. Niestety taki system ma również wady. Gęsta mgła, brud na innym samochodzie, matowy lakier, intensywne opady utrudniają rejestrowanie i mierzenie odległości.

W przypadku gdy kierowca wciśnie pedał hamulca lub skręci kierownicą podczas pracy systemu (podczas hamowania), działanie systemu zostanie przerwane.

Aby taki system do wspomagania hamowania działał przy większych prędkościach, producenci badają zastosowanie radarów. Umożliwi to działanie systemu przy prędkości około 70-80 km/h i nie mniejszej niż 4 km/h.

Systemy stosowane w wybranych markach

  • City Safety (Volvo)
  • PRE-SAFE Brake (Mercedes-Benz)
  • Pre-Crash Safety System (Toyota)
  • Pre Sense Plus (Audi)
  • Driving Assistant Plus (BMW)
  • Active City Stop (Ford)
  • Forward Collision Mitigation (Mitsubishi)
  • Advanced Emergency Braking – Scania
  • Smart City Brake Support -Mazda