Zaznacz stronę

Im większa fabryka tym większe wyzwanie logistyczne stoi przed jej pracownikami. Pewna firma w Bawarii (Serva Transport Systems) wymyśliła jak wspomóc zarządzanie parkowaniem aut w fabrykach i na obszarach miejskich.

Tytułowy Ray to robot, który ma za zadanie parkować samochody w taki sposób aby jak najbardziej ograniczyć zajmowane przez nie miejsca. W zakładzie Audi w Ingolstadt prowadzone są testy tego cudeńska. Jego zadaniem będzie transport nowo wyprodukowanych samochodów z linii montażowej do magazynu tymczasowego z uwzględnieniem miejsca docelowego konkretnego auta. Ray przy pomocy specjalistycznego oprogramowania rozpozna miejsce przeznaczenia niezależnie czy to będzie Holandia, Polska czy Niemcy.

Taki robot może nas w przyszłości wyręczyć w parkowaniu na lotniskach lub innych miejskich parkingach gdzie ruch jest usystematyzowany. Jednak nie wszędzie. Miejsca takie jak koncerty generują spory ruch a roboty miałyby w takim przypadku ograniczoną wydajność.

Ray - Serva Transport Systems

Ale jak to działa? Ray jest zbudowany ze stelaża o wymiarach sześć na trzy metry, które są w pełni regulowane i samoistnie, przy pomocy specjalnych czujników, dostosowują się do wymiarów pojazdu. Auto zostaje uniesione na wysokość do dziesięciu centymetrów i przetransportowane do specjalnie wyznaczonego miejsca. Ray porusza się z prędkością do 6mph i jest kierowany przez nawigacje laserową za pośrednictwem oprogramowania kartograficznego.

Ta nowinka techniczna sporo kosztuje. Za dwa roboty i dwie stacje przeładunkowe z dołączonym oprogramowaniem trzeba zapłacić około 1,2 miliona dolarów. Oczywiście upowszechnienie się systemu tego typu zajmie lata, ale już teraz można przypuszczać że duże koncerty będą inwestowały w takie rozwiązania.