Zanieczyszczenia stałe, ozon, tlenki azotu, sadza. Te i wiele innych zanieczyszczeń unosi się na drogach powodując, niewidzialne zagrożenie dla naszego zdrowia.Aby się przed nimi zabezpieczyć lub w znacznym procencie je ograniczyć, samochody są wyposażone w filtry, które mają za zadanie wyłapywać zanieczyszczenia i nie dopuszczać do ich przedostania się do środka.

Sto tysięcy litrów powietrza przepływa przez kabinę w ciągu tylko jednej godziny jazdy. Pomyślcie tylko ile zanieczyszczeń może się dostać do wewnątrz jeśli nie będziemy mieli w samochodzie wydajnego filtra powietrza.

Filtry chronią również alergików przed szkodliwymi dla nich pyłkami roślin, krzewów i drzew. Jeżeli kierowcą jest alergik i zostanie poddany działaniu szkodliwych dla niego pyłków, to ryzyko wypadku zwiększa się o 30%. Alergicy nie są zagrożeniu tylko przez pyłki roślinne. Niebezpieczne są również ozon, spaliny oraz tlenki azotu, które są niebezpieczne dla każdego żywego organizmu.

Nowoczesne filtry kabinowe są w stanie usunąć wspomniane zanieczyszczenia i pozwalają zachować świeżość powietrza wewnątrz kabiny. Filtry kabinowe typu LAK są wyposażone w węgiel aktywny, który skutecznie pochłania szkodliwy czynnik aż do 99% w tym nieprzyjemny zapach. Warto zauważyć, że filtry dostępne z sklepach motoryzacyjnych mają takie same właściwości i nie różnią się od tych filtrów montowanych na taśmie produkcyjnej w fabryce. Jakość jest ta sama.

Filtry poprawiają sprawność działania klimatyzacji. Niwelują ryzyko zanieczyszczenia parowników. Jednak aby osiągnąć taki efekt musimy regularnie wymieniać filtry powietrza gdyż w trakcie eksploatacji samochodu, filtr przypuszcza coraz mniej powietrza (musi być drożny). Jeśli będziemy użytkować filtr nadmiernie zapchany to może skończyć się rozwojem szkodliwej mikroflory w układzie klimatyzacji, brakiem odpowiednio wydajnej wentylacji czy zapanowywaniem szyb.

Jeżeli samochód użytkujemy w bardzo zanieczyszczonym środowisku to filtr należy wymieniać dość często. Standardowo nowy wkład instalujemy co 15 tysięcy kilometrów. Inaczej możemy nabawić się chorób serca i płuc a nawet reakcji astmatycznych.

Najczęściej spotykane błędy przy wymianie filtra powietrza to złe jego umiejscowienie. Na filtrze znajdują się strzałki pokazujące kierunek przepływu powietrza. Warto na to zwrócić uwagę w przypadku kiedy obudowa filtra pozwala na jego umieszczenie w dwojakiej pozycji. Zwróć uwagę również na to aby bardzo dokładnie dopasować filtr do obudowy i by nie zostawić żadnej szpary przez, którą będzie się przedostawać zanieczyszczone powietrze.

Czasami możemy spotkać się z pomocniczymi listwami prowadzącymi. Mają one służyć pocą w prawidłowej instalacji filtra. Zapewniają dokładne ułożenie wkładu. Jeżeli filtr nie zostanie prawidłowo zamontowany, dojdzie zgniecenia plis filtrujących a to obniży wydajność filtra i spowoduje zwiększony przepływ zanieczyszczonego powietrza do środka kabiny. Prawidłowo zamontowany filtr ma fałdy ułożone równomiernie i równolegle do siebie.

Jeśli do tej pory używałeś zwykłego filtra LA to warto pomyśleć o przejściu na filtr typu LAK (z aktywnym węglem). Zwiększymy ochronę dla naszego zdrowia i wyeliminujemy zagrożenia omówione wyżej.