Wtryskiwacz ma za zadanie podawać paliwo do kanałów dolotowych co następuje w silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim, do komory wirowej lub wstępnej w silnikach diesla z wtryskiem pośrednim. Silniki z wtryskiem bezpośrednim paliwo podawane jest bezpośrednio do komory spalania.

Pompa paliwa dostarcza paliwo do wtryskiwacza i z dużą precyzją, zarządzaną przez elektroniczny sterownik , rzędu 0,4 mm3 na pojedynczą dawkę, wtryskuje paliwo do silnika.
Oczywiście wtryskiwacz nie jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla paliw płynnych. Doskonale sprawdza się również w instalacjach LPG (gazowych) z sekwencyjnym wtryskiem gazu.

Kanał dolotowy
Kanał dolotowy jest to przewód, przez który dostarczane jest do komory spalania powietrze. W silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim oraz w silnikach gaźnikowych, ten kanał jest wykorzystywany do transportu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Pierwsze konstrukcje były banalnie proste i wykorzystywano zwykłą rurę łącząca gaźnik i korpus silnika. Dzisiejsze konstrukcje to szczyt zaawansowanej technologii, która wykorzystuje inne formy doładowania i umieszcza je w przewodzie dolotowym (kompresor, turbodoładowanie itp.).
Wykorzystuje się również doładowanie dynamiczne, które potrafi samodzielnie, przez zastosowanie odpowiedniej konstrukcji kanału, dostarczyć większą dawkę powietrza. Znacznie większą niż potrafi zassać sam silnik. Jako przykład można przytoczyć zastosowanie w kanale dolotowym zmiennych długości lub zmiennej geometrii przewodu. W praktyce są to zwinięte przewody, które potrafią zmniejszyć długość drogi jaką powietrze musi pokonać do celu (od filtra powietrza do silnika). Przy pracy silnika na niskich obrotach, długie przewody dolotowe lepiej napełniają komorę powietrzem (powstająca fala powietrza doładowuje silnik). Natomiast wysokie obroty silnika wymagają aby droga ta była maksymalnie przepuszczalna i jak najkrótsza.

Komora wirowa
Stosowana w silnikach wysokoprężnych z wtryskiem pośrednim jest połączona z komora spalania, w której następuje samozapłon mieszanki. Wtryskiwacz wstrzykuje paliwo do komory wirowej a nie bezpośrednio do komory spalania. W komorze wirowej zachodzi początkowe wymieszanie paliwa z powietrzem poprzez zawirowania mieszanki. Dochodzi do samozapłonu jeszcze przed osiągnięciem przez tłok górnego martwego punktu (GMP). Olej napędowy spala się tylko częściowo. Jest to konieczne aby mógł on zostać wtłoczony do komory spalania i zassać opary resztki paliwa.
Pomaga to uodpornić silnik na pracę ze słabej jakości paliwem ale wymusza pracę przy większym ciśnieniu sprężania.

Komora wstępna
Jest to również komora połączona z komorą spalania i działa na podobnej zasadzie jak komora wirowa. To dzięki zastosowaniu elektronicznego sterowania wtryskiem włączając w to wtrysk pilotażowy, umożliwiło wyciszenie pracy silnika i poprawiło jakość jego pracy.