Czy wiecie, że turbosprężarka jest tak zaprojektowana aby mogła pracować bezawaryjnie przez wiele lat. Wydaje się to wręcz niemożliwe ale prawdą jest, że większość uszkodzeń sprężarki wywołuje swoim zaniedbaniem kierowca. Prędkość obrotowa turbosprężarki wynosi 250 000 obr./min. Nie trzeba przeprowadzać żadnych okresowych remontów sprężarki tylko dbać o to aby pracowała w jak najbardziej optymalnych dla siebie warunkach i zgodnie z zaleceniami producenta.

Należy zadbać o wymianę oleju silnikowego na czas i nie oszczędzać na nim lejąc najtańszy możliwie produkt. Kontroluj ciśnienie oleju, stan całego układu olejowego, układ zasilania powietrza czyli filtry i przewody doprowadzające.

Należy pamiętać, że turbosprężarka jest nieodzownym elementem silnika a nie jego dodatkiem. Nie można zamienić jej na inną, która nie jest przeznaczona dla konkretnego typu i rodzaju silnika.

Zdarzają się również omyłkowe diagnozy, które winią turbosprężarkę za usterki. Z rury wydechowej wydobywają się niebieskie spaliny? Sprawdź filtr powietrza (a najlepiej wymień) i poszukaj usterki głębiej w silniku. Winą mogą być przedmuchy silnika.

Jeśli silnik hałasuje to nie zawsze jest winna sprężarka. W pierwszej kolejności należy sprawdzić połączenia przewodów instalacji doładowania powietrza. Może tam jest nieszczelność.

Za czarne spaliny może odpowiadać sam silnik np. ECU.

Ale co może spowodować uszkodzenie turbosprężarki?

Jest kilka opcji. Jedną z nich jest niewłaściwy stan oleju silnikowego. Można w ten sposób uszkodzić łożyska turbosprężarki co spowoduje ocieranie się o wewnętrzną część korpusu łopatek turbiny. I mamy pęknięcie wałka. Zbyt niski stan oleju spowoduje, że turbosprężarką nie będzie prawidłowo chłodzona oraz zbyt mało smarowana. Objawia się to zasinieniem (zmianą barwy) na wałku.

Ciało obce, jeśli dostanie się do układu, wywoła spustoszenie w łopatkach koła kompresji i prawdopodobnie doprowadzi do wyłamania łopatek. Należy zwrócić uwagę zarówno na układ doprowadzania powietrza jak i zasilania. Sam wkład filtra powietrza, jego drobne elementy odłamane z całości, może uszkodzić sprężarkę.

Czystość oleju silnikowego ma duże znaczenie. Olej zbiera z całego silnika wszelkie zanieczyszczenia i jeśli nie zostaną one odfiltrowane i przedostaną się do elementów turbosprężarki to spowodują jej uszkodzenie. Winą możemy obarczyć nagar, drobne lub większe elementy metalu. Trzeba zwrócić uwagę na silikon, który może zostać użyty, zamiast dedykowanych uszczelek. Ogranicza on przepływ oleju.

Raczej nie powinno się przeprowadzać napraw turbosprężarki samodzielnie. Wcale nie dlatego, że jest to skomplikowany mechanizm. Bo w sumie to nie jest. Problem jest tolerancja współpracujących elementów, która mierzona jest w mikrometrach. W takim przypadku łatwo o błąd. Lepiej zaufać specjalistycznemu warsztatowi mechaniki pojazdowej.

Przed montażem turbosprężarki należy ją doważyć. Jej prędkości obrotowe są bardzo wysokie i bez zachowania tolerancji, ulegnie ona uszkodzeniu / zniszczeniu.

Powodów czemu doładowuje się silniki w samochodach jest kilka. Zwiększenie mocy i momentu obrotowego, ustabilizowanie ciśnienia na większych wysokościach gdzie powietrze jest rozrzedzone, zmniejszenie zużycia paliwa oraz zanieczyszczeń wydobywając się ze spalinami.