EPB (electric parking brake) to elektryczny hamulec postojowy. Z racji swoich możliwości może współpracować z różnymi elektronicznymi systemami, które mają za zadanie wspomagać kierowcę. Przykładowo dzięki systemom start – stop i hill – holder, łatwiej ruszymy na wzniesieniach i innych pochyłościach. Przystosowana konstrukcja EPB umożliwia zamontowanie go w mniejszych modelach samochodów.

Warto zauważyć, że dzięki wykorzystaniu w konstrukcji EPB, można zaoszczędzić trochę miejsca, które musiałoby zostać zarezerwowane dla dźwigni (czasami pedału) hamulca ręcznego.

 

Wyszczególnijmy dwie wersje konstrukcyjne.

Pierwsza to wariant, gdzie silnik elektryczny zastępuje ręczną dźwignię.  Za pośrednictwem standardowych linek, oddziałuje na hamulce tylnych kół.

W drugiej, lepszej bo nie ma problemów z linkami, silniki elektryczne poprzez przekładnie planetarne, dociskają okładziny cierne do tarcz hamulcowych. Nie warto jest montować takiego zestawu dla hamulców bębnowych, gdyż cała konstrukcja musiałaby być bardziej skomplikowana.  Tym samym była by  bardziej podatna na usterki. Producenci, jeśli chodzi o mniejsze samochody, wolą trzymać się utartych schematów i montują hamulce bębnowe, które są tańsze i w sumie spełniają swoje zadanie.

 

Zamontowanie układu EPB na przedniej osi, wymusza jedynie drobne zmiany. Chodzi o budowe zacisku, oraz upchanie komponentów elektronicznych, niezbędnych do prawidłowej pracy układu. Konieczne również będzie, dołączenie dedykowanego oprogramowania dla EPB i zsynchronizowanie go, z mikroprocesorową jednostką sterującą.

 

Ważnym rozszerzeniem funkcji hamowania dzięki EPB, jest zwiększenie efektywności hamowania awaryjnego, w razie awarii układu hydraulicznego. Dotyczy to tylko wersji hamulca przedniego (integracja z ABS / ESC). Dzięki zastosowaniu EPB, możliwe staje się zmniejszenie masy, oraz kosztów hamulca bębnowego (tylna oś). Odbywa się to bez mechanicznych rozpieraków, oraz standardowych linek.