Świece żarowe służą do oddania ciepła w trakcie rozruchu zimnego silnika wysokoprężnego. Końcówka grzejna świecy żarowej umieszczona jest bezpośrednio w komorze spalania (silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa) a z zewnątrz świeca wkręcona jest w głowicę.
Świeca żarowa odpowiada również za zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin, zapewnia długi czas dogrzania poprawiając tym samym jakość pracy silnika.

Nowa generacja świec żarowych o budowie ceramicznej umożliwia osiąganie wyższych temperatur – nawet do 1300 stopni Celsjusza. Dzięki temu ciśnienie sprężania nie musi być już tak wysokie.
Standardowa świeca żarowa składa się z dwóch spiral:
– grzejnej
– regulacyjnej

Spirale regulacyjne to najczęściej rezystory z dodatkowym współczynnikiem temperaturowym (PTC). Wzrost temperatury to wzrost rezystancji. Następuje zmniejszenie grzania świecy jeśli zapewnione zostanie stałe napięcie zasilania. Stopień nagrzewania reguluje się samoczynnie (Duraterm – Bosch – spirala grzejna kobaltowo-żelazna). Świece żarowe sprawdzisz kontrolując pobór prądu na zimnym silniku za pomocą cięgien prądowych (np. FSA 7xx firmy Bosch). Ogółem pobór prądu nie powinien przekraczać ok. 48 A dla silnika czterocylindrowego (12 A na świece). Najlepiej jednak zdemontować listwę zasilającą i sprawdzić każdą świecę osobno multimetrem. Inny sposób sprawdzenia świecy, dużo łatwiejszy i na szybko, to podłączenie kontrolki jednym końcem do bieguna dodatniego (plus) akumulatora, a drugim do końcówki sprawdzanej świecy żarowej. Przy poprawnej pracy żarówka zaświeci się. W sytuacji kiedy jedna świeca ulegnie awarii, należy wymienić wszystkie bez względu na stan techniczny pozostałych świec. Żywotność jest ograniczona i w niedługim czasie pozostałe będą wymagały wymiany.

W tych pojazdach, które wyposażone są w sterownik sieci pokładowej, świeca żarowa może być zasilana innym napięciem niż 12 V. Dla potrzeb rozruchu silnika w bardzo niskich temperaturach, taka świeca żarowa może uzyskać wysoką temperaturę (1000 stopni Celsjusza) w bardzo krótkim czasie (około 2 sekund). W tej chwili świeca żarowa będzie zasilana prądem większym niż normalnie. Nagrzanie przebiegnie szybciej.

Nowe konstrukcje układu świec żarowych są wyposażone w sterownik świec żarowych. Zastąpiono przekaźnik świec żarowych. Dzięki temu każda świeca może być zasilana osobno a pobór prądu jest kontrolowany.

Przy zakupie nowych świec żarowych warto porównać je ze starymi i upewnić się czy oby nie kupujemy podróbek. Należy sprawdzić logo producenta, czy się nie rozmazuje, porównać długość korpusu świecy starej z nową. Jeśli świece się różnią to możemy mieć słuszne podejrzenia, że kupujemy podróbkę. Sprawdźcie również numer katalogowy wytłoczony na świecy i porównajcie z tym umieszczonym na opakowaniu.