Jest to elektroniczny modu sterujący wieloma funkcjami i układami silnika. Przykładem może być sterowany przez sterownik układ zapłony i wtrysku, objętość wtrysku mieszanki paliwowo powietrznej itd. Zasadniczą pracą sterownika jest ciągłe porównywanie ze sobą danych napływających z wielu czujników umieszczonych w poszczególnych sekcjach silnika. Możemy wymienić kilka z nich: przepływomierz powietrza, przepustnica, czujnik stukowy, sonda Lambda, czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Nowsze modele samochodów mają na wyposażeniu szereg innych czujników w zależności od projektu silnika np. czujnik położenia pedału gazu. Wszelkie inne czujniki nie zespolone z silnikiem takie jak ASR czy ESP również mają wpływ na działanie sterownika, który kontroluje ich pracę.

Głównym podzespołem sterownika jest chip, który pełni funkcję pamięci komputera. Producent zapisuje w nim szereg niezmiennych danych potrzebnych do prawidłowego działania samochodu np. mapa zapłonu oraz wtrysku. To właśnie w oparciu o te stałe dane analizowane są informacje, które napływają z czujników.