Zaznacz stronę

Sonda Lambda to inaczej czujnik tlenowy, który ma za zadanie kontrolować zawartość tlenu w spalinach. Sondę umieszcza się bezpośrednio za kolektorem wydechowym lub trochę za nim w okolicach katalizatora. Mieszanka paliwowo-powietrzna może być zbyt bogata w paliwo, zbyt uboga albo w sam raz. Dopiero prawidłowe ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej zapewnia normalną pracę katalizatora i oczyszczenie spalin. Sonda Lambda nie jest skomplikowanym czujnikiem. Podaje tylko dwie informacje: za mało albo za dużo. Następnie te dane są przesyłane do modułu sterującego wtryskiem paliwa a ten skoryguje niedobór lub naddatek paliwa w mieszance. Wartość zawsze musi wynosić 1. Sonda wysyła informacje przez cały czas pracy sinika. Jeżeli sonda ulegnie awarii, moduł przestawia się na tryb ustalony, w którym moc silnika jest ograniczana w zależności od modelu od 80 do 30 procent nominalnej mocy silnika.
Początkowo sonda Lambda występowała w silnikach benzynowych ale dzisiaj montuje się ją również w silnikach wysokoprężnych. W dieslach stosuje się sondy szerokopasmowe, które mierzą nie tylko tlen ale również tlenek węgla i tlenki azotu.