W starszych silnikach wysokoprężnych montowano dwa typy pompy wtryskowej: rzędowa i rotacyjna. Pompa wtryskowa ma za zadanie tłoczyć i odpowiednio dawkować olej napędowy w trakcie pracy silnika. Ogólną zasadę pracy pompy wtryskowej można przedstawić następująco. Pompa rzędowa ma ustawione sekcje tłoczące w rzędzie; taka pompa pracuje na wzór zwykłego silnika. Pompa rotacyjna natomiast ma tylko jeden zespół tłoczący wraz z wałkiem, który zasila poszczególne sekcje. Pompa rzędowa jest znacznie większa od rotacyjnej, natomiast pompę rotacyjną możemy poznać po gwiaździście przykręconych do niej przewodów.
Silniki najnowszych modeli samochodów z wtryskiem bezpośrednim niezbyt lubią się z pompą wtryskową. Głównie chodzi o to, że wymagają one bardzo dokładnego dawkowania paliwa oraz odpowiedniego ciśnienia i czasu jego wtrysku. Taka pompa nie będzie w stanie zapewnić odpowiednich parametrów pracy dla takiego silnika, nawet przy wsparciu układu elektronicznego. Winę za to ponoszą gównie przewody, które są bardzo długie bowiem mają około 30 cm i to właśnie przez to sterowanie momencie i ciśnieniem wtrysku będzie niedokładne. Rozwiązanie tego problemu opracował VW.

Pompowtryskiwacz jest połączeniem zespołu tłoczącego pompy oraz wtryskiwacza. Pompowtryskiwacz jest umieszczony bezpośrednio nad każdym z cylindrów a układ elektroniczny steruje precyzyjnym dawkowaniem paliwa, jego ciśnieniem i momentem wtrysku. W pompowtryskiwaczu dochodzi do wysokiego ciśnienia oscylującego w granicach 2000 barów, natomiast w systemach Common Rail wynosi ono 1600 barów. Takie wysokie ciśnienie zapewni odpowiednie rozpylenie mieszanki paliwa wewnątrz komory spalania.