Jest to pasek o przekroju klina wykonany z gumy wzmocnionej tkaniną. Przekazuje napęd z silnika spalinowego na pozostałe elementy wyposażenia takie jak alternator, pompa wody, pompa wspomagania, klimatyzacja. Nowsze samochody maja na wyposażeniu coraz więcej takich urządzeń więc i paski klinowe w takich autach znacznie się różnią. Są to paski wieloklinowe zdolne obsłużyć więcej niż dwa podzespoły. Takie paski są cieńsze niż standardowy pasek klinowy ale mają więcej drobnych klinów, które mają zapewnić większą powierzchnię styku z kołem pasowym oraz urzynaniu stabilnej pozycji i zapobiegnięciu samoistnym zsunięciu się z kół napędzanym i napędzanego.
Napinacz służy do odpowiednio mocnego napięcia paska tak aby ten, przy zwiększeniu obrotów silnika, nie piszczał. Naprężenie paska to już sprawa indywidualna zależna od konstrukcji układu. Stosowane są napinacze wyposażone w mocną sprężynę mającą na celu utrzymanie napięcia paska. W starszych model należało ręcznie naprężyć pasek i przykręcić śruby blokujące.

Pasek rozrządy wykonany jest ze specjalnej gumy wzmocnionej kordem i w przeciwieństwie do paska klinowego ma wiele zębów umożliwiających zazębienie się z małym kołem rozrządu umieszczonym na wale korbowym i przeniesienie napędu na wałek rozrządu za pośrednictwem dużego koła rozrządu.
Niektórzy producenci, zamiast paska zębatego, stosują łańcuch. Jednak w tym przypadku konieczne jest dodatkowe smarowanie.