W systemach oznaczania VIN numer identyfikacyjny składa się z siedemnastu znaków alfanumerycznych. Wyróżniamy trzy człony:
1. identyfikacja producenta pojazdu – WMI (ang. world manufacturer identification) trzy znaki (litery lub litery i cyfry)
– pozycja pierwsza oznacza lokalizację geograficzną producenta
– pozycja druga oznacza państwo
– pozycja trzecia to identyfikacja producenta

2. ogólne cechy pojazdu – VDS (ang. vehicle descriptor section) sześć znaków informujących o konstrukcji samochodu, rodzaju silnika i nadwozia, używanego systemu poduszek powietrznych itd.

3. identyfikuje konkretny egzemplarz samochodu – VIS (ang. vehicle identification section) osiem znaków, gdzie pierwsze to oznaczenie roku produkcji pojazdu lub wprowadzenia modelu. Drugi to oznaczenie zakładu produkcyjnego pojazd czyli fabryki montażowej. Należy zaznaczyć, że w samochodach marki Ford dziesiąte miejsce oznaczenia jest tak naprawdę miejscem jedenastym.

W numerach VIN używane są tylko cyfry arabskie oraz wielkie litery alfabetu łacińskiego. Bez liter – I, O, Q – producent nie powinien ich używać. Nie powinno się również korzystać z liter – U, Z oraz cyfry 0.

Pamiętaj, że w siedemnastoznakowym numerze VIN każda sekcja musi zostać wypełniona. Jeśli w którymś polu nie można wprowadzić wartości to wtedy wstawia się znak – Z lub X.

Sam numer jest zamieszczony w dwóch wierszach a wprowadzone oznakowanie musi być odseparowane równymi odstępami. Umieszczenie numeru VIN w dwóch wierszach spowoduje to, że żaden człon nie może być rozdzielony. Aby rozdzielić człony numeryczne, używa się specjalnego znaku graficznego (za wyjątkiem kreski, gwiazdki oraz znaku firmowego producenta).

Numer VIN jest nanoszony za pomocą przyrządów mechanicznych, ręcznie lub przy pomocy zespolonych znakowników. Wdrożenie technik laserowych poprawiło jakkość nanoszonego oznaczenia VIN. Jednolitość i powtarzalność wyglądu znaku jest dużo lepsza niż przy nanoszeniu ręcznym, dokładność odwzorowania jest o wiele mniejsza. Dla potrzeb wykonania oznaczeń stosuje się metody:
wybijania, wytłaczania, wypalania elektroiskrowego, wycinanie, technikę mikro-udarową.

Numer identyfikacyjny VIN umieszcza się w kilku miejscach:
1. Komora silnika
– na prawym wzmocnieniu bocznym
– przy prawym amortyzatorze blisko jego osadzenia
– po prawej stronie przy wlocie powietrza (krawędź przegrody komory wlotu powietrza)
– poprzeczka wzmocnienia czołowego (góra)
2. przy przednim fotelu w kabinie, najczęściej przy fotelu pasażera
3. prawy, środkowy lub lewy słupek
4. w bagażniku z prawej strony lub na miejscu koła zapasowego