Dlaczego nasi rodacy lubią i chcą używać gazu zamiast standardowego paliwa? To proste. Z oszczędności. Nie z powodu wygody ani mobilności. Niestety względy ekonomiczne są na pierwszym miejscu.

LPG to rozwiązanie mało komfortowe i mniej ogarnięci kierowcy mogą mieć problem z jej używaniem. Szczególnie panie.

Co prawda spalanie gazem jest przyjemniejsze dla środowiska a rosnące ceny paliwa, które i tak już są ogromne jak dla przeciętnego Kowalskiego, sprzyjają podejmowaniu decyzji o przejściu na instalację gazową.

Ówczesne samochodowe instalacje gazowe są o wiele lepsze od podejrzanych prototypów z lat wcześniejszych. Początki były trudne i niebezpieczne. Stosowano dość prymitywne systemy dozujące domowej roboty a gaz był dostępny z butli kuchennych. Sieć stacji gdzie można bez problemu zatankować gaz również rozrosła się do tego stopnia, że nie trzeba ich szukać i są wprost proporcjonalnie nasycone do zapotrzebowania konsumentów.

Co ciekawe potwierdzono laboratoryjnie, że spalanie gazem nie wpływa niekorzystnie na silnik pojazdu. Gaz nie przyśpiesza procesów korozyjnych, ogranicza osadzanie się nagaru w komorach spalania i nie powoduje rozrzedzania oleju co źle wpływa na jego właściwości smarne.

Koszt założenia najnowszych wersji instalacji gazowych jest dość spory bo może przekraczać nawet 10 000 tyś złotych. Dlatego nie opłaca się jej montować w autach starszych. Poza tym takie instalacje są dość skomplikowane i różnią się od poprzednich generacji większą złożonością. Nie łatwo o eksperta, który bez problemu założy ją do naszego samochodu. Pamiętajcie, że najlepszym rozwiązaniem jest kupno samochodu z fabrycznie założoną instalacją gazową. Jesteśmy narażeni na mniejsze prawdopodobieństwo awarii przez źle dobraną instalację. A w fazie projektowej inżynier musiał zarezerwować dla instalacji odpowiednie zasoby.

Współczesne instalacje gazowe są tak zaawansowane, że spokojnie mogą konkurować z zasilaniem standardowym czyli benzyną. Najstarsze wersje instalacji powodowały duży spadek mocy silnika. Oczywiście nie można włożyć najnowszej wersji instalacji gazowej do starego modelu auta gdyż te systemy mogą nie być kompatybilne. Generacje instalacji gazowych zostały opracowane i wdrożone aby nowe generacje silników o zapłonie iskrowym dobrze ze sobą współpracowały.

1 generacja

Są to najprostsze instalacje. Składają się ze zbiornika ciekłego gazu, zaworu odcinającego gaz (mechaniczny / elektromagnetyczny), parownika zespolonego z reduktorem ciśnienia, mieszalnika, który łączy gaz z powietrzem oraz przewodów.

Kiedy zawór się otwiera ciekły LPG wpływa do parownika i tam zostaje zamieniony w stan lotny. Parownik jest zazwyczaj podgrzewany poprzez ciepły płyn chłodzący. Reduktor ma za zadanie utrzymanie ciśnienia nieco niższego od atmosferycznego. To skutecznie zapobiega uciekaniu gazu w mieszalniku. Za sprawą podciśnienia jakie jest wytwarzane przez silnik, gaz przedostaje się poprzez kalibrowane otwory do kolektora dolotowego.

Sam system zasilania gazem jest bardzo podobny do zasady działania silników iskrowych (zasilanych benzyną) dlatego przeznaczony jest tylko do tego typu konstrukcji. Gaźnik ma za zadanie regulować skład mieszanki paliwowo-powietrznej. I robi to bardzo dokładnie. W przypadku zasilania gazem, nie są osiągalne tak precyzyjne wyniki dlatego osiągi spadają o kilkanaście procent.

2 generacja

Tą generację odróżnia od pierwszej obecność tzw. attuatora. Jest to dodatkowe urządzenie, które dozuje dawki gazu do mieszalnika. Odbywa się to pod nadzorem elektronicznego sterownika jaki znajdziemy w silnikach z jednopunktowym wtryskiem benzyny. Takie rozwiązanie powoduje dobrą współpracę zasilania gazowego z katalizatorem wydechowym i sondą lambda.

3 generacja

Trzecia generacja powstała dla potrzeb współpracy z silnikami o wielopunktowym wtrysku benzyny, sterowanym elektronicznie.

Wszelkie modyfikacje obejmowały elektromagnetyczny attuator wraz z jego elektronicznym sterowaniem. Impulsy elektryczne powodują otwieranie poszczególnych wtryskiwaczy benzyny. Analogicznie generują serię sygnałów, które odmierzają odpowiednie dawki kierowane do kolektora dolotowego. Dostarczenie gazu odbywa się poprzez otwieranie zaworów dolotowych a nie jest to zbyt precyzyjny system. Powoduje on spadek mocy silnika.

4 generacja

W tej generacji usuniętą wadę generacji trzeciej i zastosowano rozwiązanie, które umożliwia dostarczanie gazu analogicznie na wzór benzyny. Wspólny przewód wielopunktowy załatwia sprawę i jest doprowadzony do poszczególnych zaworów dolotowych. Brak centralnego dozownika a dawki paliwa są odmierzane za pomocą elektronicznie sterowanymi „wtryskiwaczami” gazu (mają one własny sterownik mikroprocesorowy).

To rozwiązanie umożliwia spełnienie najnowszych norm emisji spalin oraz zachowuje oryginalną moc silnika.

5 generacja

Są to najnowsze systemy gdzie nie występują parowniki. Gaz jest dostarczany bezpośrednio do wtryskiwaczy w stanie płynnym. Stabilne ciśnienie powoduje odparowanie gazu bezpośrednio po wtrysku do zaworu dolotowego silnika.

Takie rozwiązanie jest bardzo podobne do stosowanego w najnowszych silnikach układu wtrysku benzyny. Nie jest ona dostępna dla wcześniejszych wersji silników. Umożliwia współpracę zasilania gazowego z turbodoładowaniem. Nie odnotowano spadku mocy silnika i jest ono identyczne dla zasilania benzyna oraz gazem.