Elektroniczny wtrysk paliwa pojawił się w samochodach osobowych w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia i radykalnie zmienił on charakter podejmowanych działań diagnostyczno-naprawczych. Placówki serwisowe oraz warsztaty musiały przejść etap doszkalania oraz doposażania swoich narzędziowni w odpowiednie przyrządy pomiarowo-naprawcze.

Wprowadzenie międzynarodowych norm ograniczających emisję spalin (od Euro 1 w roku 1993) przyczyniły się do wdrożenia elektronicznych sterowników, które miały zarządzać coraz bardziej licznymi zespołami i układami w pojazdach samochodowych. Do wprowadzenia zaawansowanych elektronicznych podzespołów przyczynił się niewątpliwie postęp technologiczny z innych dziedzin, w szczególności chodzi o internet oraz technologie GSM.

Jako przykład możemy podać jednostkę wizualizacyjną, która w dzisiejszych czasach może być z powodzeniem zastąpiona przez mini laptop lub tablet z wzmocnioną obudową. Takie urządzenie, w ówczesnych czasach rozpowszechniania się technologi elektronicznych, był nie lada gratką i niesamowicie przyśpieszało ustalanie defektów, wyszukiwanie danych serwisowych czy przesyłało wiadomości o awariach pojazdów do stacji serwisowych-naprawczych.

Przyjrzyjmy się urządzeniu Axone 4, które jest wyposażone w dysk o pojemności 32 GB oraz pamięć RAM 2 GB. Urządzenie nie zostało wyposażone w żadne ruchome elementy co ma zagwarantować jego trwałość, bezawaryjność i niski pobór prądu. Urządzenie nie ma tendencji do nadmiernego przegrzewania się. Ekran to TFT touch window 9,7” o rozdzielczości 1024×768 nie stanowi problemu w odczycie danych w skrajnie ciężkich warunkach np. przy dużym nasłonecznieniu. Na obudowie znajdziemy jedynie przycisk zasilania i przełącznik wielofunkcyjny. Axone 4 był sprzedawany wraz z aparatem fotograficznym VGA, który miał za zadanie dokumentować postępy naprawy lub utrwalać wizyjnie inne ważne elementy. Na wyposażeniu znalazły się również wodoodporne głośniki, stacja zasilająca a nawet specjalny zaczep umożliwiający założenie urządzenia na kierownicę (pomocne w trakcie testowania pojazdu w ruchu).

Za pośrednictwem sieci Wi-Fi możliwe było skorzystanie z wielu innych usług jakie oferowano w pakiecie pomocy zdalnej tj. zdalne rozwiązywanie problemów, call center (VOIP), przeprowadzenie aktualizacji oprogramowania lub pobierania biuletynów informacyjnych. Wi-Fi była to opcja w standardzie natomiast można było wyposażyć urządzenie w moduł telefoniczny GPS-HSDPA, który współpracował z operatorem telefonii komórkowej. Axone 4 mogło wykorzystywać dowolny terminal typu smartphone do łączenia się z siecią internet.

Pod względem mechanicznym Axone 4 jest bardzo dobrze zabezpieczony i przystosowany do pracy w trudnych warunkach w warsztatach mechaniki pojazdowej. Jest odporny na działanie cieczy, uderzenia i upadki, posiada możliwość pracy w deszczu i przy padającym śniegu, odporny na kurz i smary. Nie musi być chłodzony mechanicznie (wentylator) a zasilanie stanowią dwie baterie litowe umieszczone w dwóch wodoodpornych opakowaniach gdzie każda z nich zawiera trzy ogniwa cylindryczne.

Axone 4 jest zarządzany i sterowany za pomocą oprogramowania IDC4, które było wówczas najszerszą bazą danych marek i modeli pojazdów samochodowych. W dzisiejszych czasach gdzie sieć nie stanowi barier i zapewnia pracę głównie online, Axone 4 miał czym się pochwalić i był bardzo użytecznym urządzeniem, które zapewniało dostęp do szerokiej bazy wiedzy. Na wyciągniecie dłoni były instrukcje procedur diagnostyczno-naprawczych, prezentacje usterek, karty podzespołów, schematy elektryczne oraz inne dane szeroko wzbogacone przez zdjęcia i filmy.

Za sprawą TGS2 (Texa Global Scan 2) Axone 4 mogło automatycznie skanować wszystkie lub poszczególne sterowniki elektroniczne jakie były dostępne na wyposażeniu pojazdu.