Zacznijmy od podstaw. Z jakich elementów składa się typowy nowoczesny mechanizm rozrządu:

– hydrauliczne popychacze szklankowe

– mechaniczne popychacze sklankowe

– hydrauliczne popychacze rolkowe

– przełączalne popychacze rolkowe

– przełączalne popychacze szklankowe

– dźwigienki i trawersy rolkowe z wkładkami kompensacyjnymi

– dźwigienki pływające z podporą kompensacyjną

– regulatory zmiennych faz rozrządu

Ale co to takie jest ten luz zaworowy? Jest to dystans pomiędzy końcem trzonka zaworu a częścią mechaniczną rozrządu, która z nim współpracuje. Luz mierzony jest przy zamkniętym zaworze i zimnym silniku inaczej pomiar i regulacja będą przeprowadzone błędnie.

Pomiar luzu zaworowego przeprowadzany jest z dokładnością do dziesiątych części milimetra. Luz ma zawsze wartość dodatnią i jest konieczna do prawidłowej pracy silnika ze względu na kompensację zmian wymiaru elementów rozrządu. Mówiąc wprost, pod wpływem temperatury wszystko się powiększa a luz zaworowy musi być określonej wielkości aby zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się zaworów (i nie tylko).

Zbyt duży luz na zaworze będzie w efekcie skracał czas otwarcia zaworu a tym samym zmniejszy efektywną moc silnika i zwiększy głośność jego pracy. Jeśli luz będzie za mały to zawór się nie domknie. W dodatku prze to niedomknięcie będzie uchodziła z komory spalania mieszanka paliwowo-powietrzna co pogorszy osiągi silnika (spadek mocy, mułowaty silnik) a sam zawór będzie poddawany wypalaniu. Tak to działa w klasycznym układzie rozrządu gdzie regulację luzu musimy przeprowadzać co określoną ilość kilometrów zwykle określona przez producenta.

Rozrząd oparty o hydrauliczną korektę luzu wprowadzono na masową skalę około roku 1971 (Europa; w USA pojawiły się w seryjnej produkcji dużo wcześniej). W ciągu całego okresu życia silnika, luz zaworowy wynosi zero a to ułatwia utrzymanie nominalnych faz rozrządu (otwarcie – zamknięcie). Olej silnikowy pełni rolę elementu dystansowego i pod ciśnieniem naciska na tłoczek zintegrowany z popychaczem.

W okresie wprowadzania do silników rozrządów opartych o regulację hydrauliczną, nastąpił rozwój samych układów rozrządu. Sama zasada pozostała bez zmian. Różnice polegały na budowie rozrządu.

OHV – dolny wał rozrządu z popychaczem hydraulicznym

OHC – wał rozrządu umieszczony w głowicy, bez drążków popychaczy. W zależności o rozwiązania OHC występował z mechaniczną i hydrauliczną kompensacja luzu.