Jest to urządzenie zamontowane w obudowie wraz z mechanizmem różnicowym. Ma za zadanie ograniczyć albo całkowicie wyłączyć różnicę prędkości z jaką obracają się koła samochodu. Ma zastosowanie w samochodach z napędem na jedną oś (dwa koła) lun wieloosiową (między osiowy mechanizm różnicowy).
System jest montowany głównie w sportowych autach ale nie tylko. Uniemożliwia buksowanie kół co jest przydatne gdy energicznie ruszamy na nieutwardzonej nawierzchni. Wspomaga uzyskanie maksymalnego przyśpieszenia.

Auta z napędem 4×4 mają opcje stuprocentowej blokady czyli połączeniu obu osi na sztywno. Natomiast w seryjnych autach lub sportowych blokada mechanizmu różnicowego jest ograniczona do 30, 70%. Rozkład procentowy informuje o mocy jaka zostanie przekazana na koło napędowe w przypadku ślizgania się na powierzchni.

W nowoczesnych pojazdach ten mechanizm działa elektronicznie. W momencie poślizgu to komputer zadecyduje na podstawie danych dostarczonych przez czujniki o blokadzie konkretnej osi lub pojedynczych kół.