Najprościej mówiąc, rozrusznik jest komutatorowym silnikiem prądu stałego. Rozrusznik potrzebuje dużo mocy aby móc przeprowadzić rozruch silnika dlatego konieczne jest zastosowanie grubych przewodów elektrycznych oraz wzmocnionych styków wyłącznika. Aby skutecznie przeprowadzić badanie rozrusznika musimy również skontrolować instalację elektryczną, która z nim współpracuje. Badając poszczególne obwody elektryczne a konkretnie spadek napięć, skontrolujemy stan instalacji i wyłapiemy ewentualne usterki. Badanie należy wykonać pod obciążeniem czyli przepływ prądu w obwodzie musi być dość duży. Dzięki temu urządzenie pomiarowe będzie w stanie wyłapać wszelkie nieprawidłowości i spadki napięć. Testy spadku napięcia przeprowadzamy dla strony minus czyli masa i dla strony dodatniej czyli zasilającej.

Oczywiście nie obejdzie się bez sprawnego akumulatora, który musi być w dobrym stanie. Na oko stan akumulatora można ocenić w warunkach zimowych. Normalne użytkowanie samochodu powoduje podtrzymywanie przez alternator nominalnego napięcia i przedłuża żywotność akumulatora. Jeżeli w niedługim odstępie czasu (rzędu kilku dni ewentualnie tygodni) akumulator będzie coraz słabszy, wtedy jest to znak aby wymienić go na nowy.

Silniki diesla mają jeszcze gorzej. Właściwa zalecana prędkość obrotowa silnika decyduje o jego uruchomieniu lub nie. Tym właśnie zajmuje się rozrusznik, dlatego bez dobrego akumulatora, rozrusznik nie będzie w stanie wytworzyć odpowiedniej mocy aby przenieść moment obrotowy na koło zamachowe. Rozruch zimnego silnika będzie bardzo utrudniony.

Głównym zadaniem pomiaru jest sprawdzenie prądu rozrusznika podczas rozruchu oraz spadku napięcia na akumulatorze.

Warunki przeprowadzenia pomiaru rozrusznika za pomocą urządzenia diagnostycznego BOSCH:
• czerwony krokodylek należy zapiać na klemę + a czarny na klemę –
• sondę temperatury oleju wkładamy w miejsce bagnetu do pomiaru poziomu oleju silnikowego
• cęgi prądowe 1000A zapinamy na przewodzie zasilającym, który jest rozpięty między klemą plusową na akumulatorze a śrubą plusowa na rozruszniku
• przed rozpoczęciem badania należy uniemożliwić zapłon silnika czyli wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa (pompa przestaje pracować i nie podaje paliwa) lub zdejmujemy wtyczkę z czujnika położenia wału korbowego

Pamiętaj aby przed badaniem wyzerować cęgi prądowe. Uniemożliwienie rozruchu silnika pozwoli na przeprowadzenie dłuższego badania, które da o wiele lepsze wyniki w dłuższym przedziale czasu.