Głównym warunkiem poprawności działania silnika o zapłonie samoczynnym jest kontrolowany i w odpowiednim momencie inicjowany wtrysk paliwa o odpowiedniej objętości oraz wysokie ciśnienie sprężania; z reguły dość wysokie – 24 do 35 barów.

Co obejmuje podstawowa kontrola serwisowa:
1. sprawdzamy kody błędów, które są zapisywane w jednostce sterującej EDC oraz, mogą być lecz nie muszą, dodatkowo zapisane w sterowniku pompy wtryskowej PSG
2. ELAB – jest to elektromagnetyczny zawór odcinający dopływ paliwa
3. poprawne działanie świec żarowych
4. poprawne funkcjonowanie układu zilania olejem napędowym oraz układu zasilania powietrzem
5. wartości ciśnienia sprężania
6. układ rozrządu
7. poprawność ustawienia pompy wtryskowej

Silniki wysokoprężne są wyposażone w układ EOBD (European On Board Diagnostics) a od roku 2003 maja osobny program w sterowniku EDC. Odpowiada on za kontrolę wspomnianego układu EOBD. O jego stanie informują dwie lampki ostrzegawcze:
• kontrolka świec żarowych
• kontrolka MIL

O poważnej usterce, która wpływa na pracę silnika informuje kontrolka świec żarowych (migająca kontrolka). O złym składzie spalin informuje kontrolka MIL. Należy nadmienić, że w sytuacji kiedy zostanie uszkodzony włącznik świateł STOP umieszczony na pedale hamulca, zaświeci się lampka świec żarowych. Jeśli jakikolwiek element wchodzący w skład układu odpowiedzialnego za skład spalin zostanie uszkodzony, zapali się kontrolka MIL. Często MIL współpracuje ze sterownikiem EDC i jeśli ten wykryje w dwóch kolejnych cyklach jezdnych taką samą usterkę, wtedy ostrzeżenie zostanie uruchomione.

Co monitoruje system EOBD:
• szynę CAN
• dynamiczny początek wtrysku
• elektromagnetyczny zaawór recyrkulacji spalin
• elektromagnetyczny zawór ograniczający ciśnienie doładowania
• aktuatory oraz czujniki odpowiedzialne za kontrolę emisji spalin