System pomiarów bezpośrednich jest alternatywną metodą kontroli ciśnienia w ogumieniu i w zasadzie może sprawować nadzór przez cały czas.

W samochodach stosuje się te systemy choć mogą się one różnić od siebie zakresem monitorowania oraz ilością kontrolowanych kół pojazdu. Co więcej, niektórzy producenci umożliwiają wyposażenie w czujnik kontrolny również koło zapasowe, które będzie monitorowane na równi z innymi. Bardzo często można spotkać samochody, które mogą kontrolować temperaturę opony.

Zazwyczaj do kontroli stosuje się zakodowane czujniki, które kontroluje komputera pokładowy. Jednak w modelu BMW 3 (E91) zastosowano pośrednie rozwiązanie i zamiast wspomnianych czujników, ciśnienie obliczane jest na podstawie różnicy prędkości danego koła względem innych. Dość innowacyjny pomysł.

Standardowy samochodowy zespół monitoringu ciśnienia składa się z czterech czujników nanometrycznych, które są wbudowane w zawory kół i oznaczone konkretnym kolorem aby nie trzeba było zgadywać, który monitoruje konkretne koło.

Zielony – lewe koło przednia oś

Żółty – prawe koło przednia oś

Czerwony – lewe koło tylna oś

czarny – prawe koło tylna oś

Jak to działa? Każde koło w z góry ustalonych cyklach czasu, informują o stanie ciśnienia w kole (dołączany jest kod identyfikujący koło). Centralny moduł sterujący (UCH) może dzięki temu zidentyfikować , które koła dotyczy przyjęta wartość pomiarowa. Jeżeli zajdzie potrzeba wymiany koła bądź czujnika, to należy również na nowo zakodować UCH. Inaczej nie odczyta on poprawnie ciśnienia i nie będzie w stanie ustalić, którego koła dotyczy odczyt. Sam czujnik może działać dzięki baterii, której, niestety, nie można wymienić ani doładować. Po jej wyczerpaniu konieczna jest wymiana zaworu i ponowne kodowanie.

Umieszczona w podwoziu antena przekazuje impulsy elektryczne z czujnika w kole do sterownika UCH. To urządzenie ma za zadanie przyjąć i zdekodować sygnał otrzymany z czujnika po czym wyświetlić informację na ekranie.

Kierowca może otrzymać komunikat w sytuacji gdy występuje różnica w ciśnieniu opon na tej samej osi, kiedy ciśnienie spadnie o 0.6 bara w stosunku do górnego dopuszczalnego zakresu oraz kiedy opona zostanie przebita. Co więcej sterownik zaprogramowano tak aby umiały odczytać czy jedziemy w mieście czy pędzimy na autostradzie. Nowsze modele są w stanie kompensować wartości ciśnienia w kołach i dostosować je do szybkości jazdy.

Same czujniki aktywują się automatycznie po przekroczeniu 30 km/h lub po minucie jazdy. Każdy jest wielokrotnie testowany podczas jazdy w czasie jaki ustalił producent. Zazwyczaj jest to od 10 sekund do jednej minuty (w przypadku różnicy odczytu ciśnienia). Jeżeli samochód zwolni poniżej 30 km/h czujniki przejdą w stan czuwania. W tym trybie czujnik testuje się co godzinę ale jeśli wahanie błędu przekroczy 84 mbar, wtedy odczyty będą powtarzane co 15 minut.

Jeżeli wymienimy zawór powietrzny w kole, wówczas należy z czytać z etykiety zaworu kod i wprowadzić go ręcznie bądź automatycznie do sterownika UCH. Można to zrobić za pomocą testera diagnostycznego IDC4 Car.

Manualne wpisanie polega na ręcznym wprowadzeniu kodu zaworu, określenie rodzaju opon (lato / zima) oraz ustalenie, którego koła w pojeździe dotyczy wymieniony zawór.

Automatyczne kodowanie wykorzystuje antenę i impulsy elektryczne wysyłane z już aktywnego czujnika. Można wybrać jedne spośród dwóch trybów. Pierwszy zapisuje stan wszystkich kół, a drugi tylko jednego.

Należy pamiętać, że nowe zawory trzeba aktywować przy pomocy specjalnego wyzwalacza. Jeżeli go nie mamy to najprościej obniżyć ciśnienie w kole o 1 bar aby czujnik się uaktywnił.

Mozę się zdarzyć, że będziemy chcieli zamienić koła miejscami. Należy pamiętać, że pozycja każdego koła jest zapisana w sterowniku więc jeśli zajdzie taka konieczność wymuszone jest przeprogramowanie centralnego sterownika.

Nie potrzebne są żadne zabiegi w przypadku kiedy zamieniamy same opony bez zamiany felg. Felgi nie zostają przełożone. Położenie oryginalne czujników się nie zmienia więc nie trzeba żadnego przeprogramowania.

Sterownik UCH jest w stanie zapamiętać do ośmiu kodów zaworów. Każdy am przecież opony letnie i zimowe.