Prześledźmy kolejność czynności podczas pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach, mierzonych za pomocą rejestratora samopiszącego lub manometru wskazówkowego.

Na początku należy sprawdzić czy w silniku układ zaworów nie ma luzów. Ten problem występuje głównie w silnikach nie mających hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. W przypadku występowania luzu, należy go zlikwidować.
W dalszej części należy rozgrzać silnik do temperatury normalnej pracy silnika. Temperatura oleju silnikowego oraz cieczy chłodzącej musi wynosić około 80 stopni Celsjusza.
Po rozgrzaniu silnika wyłączamy go, ustawiamy bieg w pozycji neutralnej. Zaciągnij hamulec postojowy.

Przechodzimy do demontażu świec zapłonowych (silniki benzynowe). W innych typach silników wymontowujemy świece żarowe lub wtryskiwacze (silniki wysokoprężne). W silnikach o zapłonie iskrowym pomiar ciśnienia sprężania przeprowadzamy przy odłączonych przewodach łączących sterownik z indywidualnym zespołem zapłonowym (ewentualnie będą to cewki dwubiegunowe).
Musimy odciąć dopływ paliwa do cylindrów. W przypadku silników benzynowych wyjmujemy bezpiecznik znajdujący się w obwodzie zasilania elektrycznej pompy paliwa. W przypadku pompy rozdzielaczowej wystarczy ustawić dźwignię regulatora w położeniu zerowym oraz włączyć zawór unieruchamiania silnika.
W przypadku jeśli pod maską mamy system common rail, odłączamy zasilanie sterownika silnika (bezpiecznik, sprawdzić na schemacie instalacji elektrycznej).
Jeżeli mamy świece żarowe, odłączamy je od sterownika świec lub bezpośrednio odciąć je od prądu.

Następną czynnością jest przygotowanie miernika. Wkładamy do niego czysty diagram pomiarowy. Takie mierniki są wyposażone w końcówki gumowe, często umieszczane na przedłużkach aby zapewnić komfortowy dostęp urządzenia do gniazda. Gumowa końcówka uszczelni połączenie.
W silnikach o zapłonie iskrowym (benzyna) dociskamy pedał przyśpieszenia do oporu a miernik do otworu pomiarowego (gniazdo świecy). Ułatwieniem są końcówki miernika gwintowane. Jeśli mamy takową, możemy ją wkręcić na miejsce świecy (rozwiązanie dla osób bez pomocnika).

Przekręcamy kluczyć w pozycji zapłon a następnie kręcimy rozrusznikiem. Czekamy kilka sekund aż wartość sprężania osiągnie swoje maksimum. Następnie zerujemy wskazania miernika poprzez naciśnięcie zaworu umieszczonego w końcówce pomiarowej i przesuwamy diagram pomiarowy tak aby pomiar na drugiej świecy nie nadpisał pierwszego.
Następnie powtarzamy pomiar na pozostałych cylindrach.

Całą procedurę powinno się przeprowadzić dwa razy w celu ustalenia różnicy w wynikach pomiaru. Jeśli różnica wynosi mniej niż 0,5 bara można przyjąć, że stan akumulatora jest optymalny a wał korbowy miał prawidłową wartość prędkości obrotowej. Otrzymane wartości należy porównać z wynikami jakie podaje producent.