Elementami układu zespołu napędowego są silnik, sprzęgło, skrzynia biegów.
Ocena stanu technicznego bez przyrządów specjalistycznych jest to bardzo szerokie pojęcie składające się z wielu wytycznych, jakie należy spełnić. Składają się na nie:

1. identyfikacja pojazdu – porównanie tego co mamy w dokumentach ze stanem faktycznym pojazdu

2. Ocena stanu zamocowania całego zespołu napędowego wraz ze sprawdzeniem czy niczego nie brakuje – sprawdzamy poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, podłączenie wiązek do wszystkich czujników wraz z oceną stanu okablowania

3. Sprawdzenie poziomu płynów:
– olej silnikowy
– paliwo
– płyn chłodzący

4. Sprawdzamy stan płynów pod kątem konieczności ich wymiany – np. sprawdzamy czy płyn chłodzący nie dostał się do układu smarowania, sprawdzenie działania kontrolek informujących o stanie płynów

5. Sprawdzenie czy nie ma wycieków – należy w szczególości zwrócić uwagę na szczelność filtra oleju, zbiorniczki wyrównawcze, filtra paliwa, sprawdzamy szczelność połączeń w przewodach doprowadzających płyny np. układ paliwowy.
Stan oceniamy na zimno oraz podczas pracy silnika. W przypadku nieszczelności konieczna jest wymiana podzespołu lub konkretnej części.

6. W silnikach z turbosprężarkami oceniamy jej szczelność w miejscach gdzie łączy się ona z elementami układu dolotowego i wylotowego spalin. Jeżeli barwa spalin ma kolor biało niebieski lub zaobserwujemy mokre ślady to możemy mieć pewność, że turbosprężarka nie jest szczelna.

7. Sprawdzenie stanu akumulatora, ocena poziomu jego naładowania oraz stanu zacisków. Sprawdzamy tzw. magiczne oczko. Kolor zielony oznacza prawidłowy stan naładowania akumulatora. Kolor czarny oznacza, że akumulator jest rozładowany poniżej 65% jego pojemności. Konieczne podładowanie akumulatora. Kolor żółty do bezbarwnego oznacza za niski poziom elektrolitu.

8. Ocena pasków napędów mechanicznych – zwróć uwagę czy nie jest zabrudzony, postrzępiony, zalany paliwem, popękany, czy ma wszystkie zęby, czy nie jest rozwarstwiony. Oceń stan kół pasowych oraz czy naciąg paska jest prawidłowy.

9. Oceniamy kompletność oraz stan osłon

10. Oceniamy stan układu dolotowego uwzględniając połączenia z innymi podzespołami silnika oraz stan zabrudzenia filtrów

11. Sprawdzamy czy w komputerze pokładowym nie ma zapisanych błędów, które mogą informować o awarii już na wyświetlaczach w kabinie pojazdu

12. Uruchom silnik i oceń jego pracę pod kątem wstępnego rozruchu

13. Sprawdzamy szczelność układu wylotowego spalin, ich kolor oraz uszkodzenia fizyczne układu np. katalizatora